Ga naar de inhoud

Ervaringsverhaal van Anthea: de betrokkenheid van familie

26-03-2024

Anthea is eerst verantwoordelijk verzorgde (EVV) en werkt nu al 22 jaar bij Rivierenhof. Als EVV’er onderhoudt zij het contact met familieleden van een aantal bewoners. Zo ook met een betrokken schoondochter van een bewoonster van Rivierenhof. De schoondochter helpt de bewoonster waar kan en creëert hiermee ruimte voor het team. Anthea vertelt over deze win-winsituatie.

“Ik heb aan de schoondochter gevraagd of zij iets voor ons team zou kunnen betekenen als wij te weinig personeel hebben, bijvoorbeeld door ziekte. De schoondochter gaf aan dat ze wel zou willen ondersteunen. Ondanks dat lichamelijke inspanning niet gaat, gaf ze aan wat ze juist nog wél kan bijdragen. Zo helpt ze haar schoonmoeder onder andere één keer in de week met douchen. We hebben nu de afspraak dat wij een berichtje naar de schoondochter sturen als er te weinig personeel is op de woensdag”, vertelt Anthea.

De inzet van de schoondochter wordt erg gewaardeerd door het personeel. Ook levert het voordelen op: “In de tijd dat de schoondochter de bewoonster ondersteunt, gaan wij als team verder met de zorg voor de andere bewoners op de afdeling. Dat geeft ons ruimte en verlichting. Mocht iets niet lukken, dan drukt de schoondochter op de bel en dan komen wij er alsnog aan. Het is heel fijn dat ze probeert om haar schoonmoeder te ondersteunen waar mogelijk.”

Zelfredzaamheid stimuleren

Anthea vertelt over de zelfredzaamheid van de bewoonster: “De mevrouw kan zichzelf van boven wassen. Verder loopt ze zelfstandig. Het gaat moeizaam, maar ze kan het wel. Ze eet in de gezamenlijke huiskamer op de vierde etage. Verder laten we haar zelf haar tanden poetsen. Het klinkt misschien raar, maar op die manier heeft zij toch het gevoel dat ze zelf nog dingen kan.” Anthea glimlacht: “ En in die tijd kunnen wij even het gordijn dichtdoen in haar kamer.”

Nauw contact met familie

Er zijn verschillende manieren waarop Anthea het contact onderhoudt met de familie: “Als ik de zoon en de schoondochter van de mevrouw zie dan hebben we een gesprekje. Ook communiceren we digitaal. Het contact is nauw en ik vraag regelmatig of we de neuzen nog dezelfde kant op hebben staan. Verder geef ik een update over de bewoonster en leg ik uit hoe het met haar gaat. Ik wil de lijntjes graag kort houden.”

Betrokkenheid

Ook de medewerkers van de servicedienst merken de inzet van de schoondochter: “Zij vinden het heel fijn dat de schoondochter het bed verschoont en de was opruimt. Daarnaast zorgt zij ervoor dat alle boodschappen zijn aangevuld. Als de schoondochter niet kan dan komt haar man.”

Anthea geeft nog een ander voorbeeld: “De schoondochter zorgt ervoor dat er iemand langskomt die nog een keer extra de kamer van de mevrouw schoonmaakt. Denk ook aan afspraken maken met de kapster en de pedicure. Ik vind het mooi om die betrokkenheid te zien.”